کد خبر: ۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴- 14 July 2021
ویژه‌نامه "سخنگوی صادق و امین"-۲

‌‌‌‌‌‌یادداشت اختصاصی علی اکبر روح نواز| دکتر کدخدایی؛ معمار اطلاع‌رسانی نوین در شورای‌ نگهبان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، علی اکبر روح نواز فعال رسانه‌ای و تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی نوشت: دکتر کدخدایی برای آشتی شورای نگهبان با جامعه به جای انتظار در دفتر کار خود، بی‌ملاحظه و داوطلبانه به سراغ رسانه‌ها رفت و توانست شیوه جدید اطلاع رسانی را در شورای نگهبان معماری کند.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان نهاد تاثیرگذار و با وجود وظایف و اختیارات متعدد در حوزه کنترل شرعی و قانونی مصوبات، عموماً از منظر کارکرد در حوزه نظارت بر انتخابات در افکار عمومی شناخته می شود که بخش مهم این معرفی از جانب احزاب سیاسی در ادوار مختلف صورت پذیرفته و بخشی هم ناظر به ساختار سنتی و مقاومت سرسختانه و حساسیت‌های فوق‌العاده آن برای ارتباط دوسویه و پرهیز از ساده‌سازی زبان فنی(فقهی و حقوقی) خود در مواجهه و گفتگو با مردم است.

تا مدتها به دلیل خلاء‌های ناشی از اطلاع رسانی کارکردی- نقص بزرگ فقدان ارتباط مستقیم با مردم- و از طرفی حجم وسیع و متراکم اعتراض‌های احزاب و جریانهای سیاسی که شورای نگهبان را مانع اصلی کسب قدرت می پنداشتند، این نهاد به مثابه «تاریکخانه»‌ای جلوه می‌نمود اما به تدریج و از اوایل دهه هشتاد به وسیله ابزارهای نوین ارتباطی منجمله تاسیساتی چون سامانه "ارتباط مرمی"، "روابط عمومی" و بالخصوص "سخنگویی"، وارد فضای تعاملی شد.

اما براستی چه کسی در شورای نگهبان به معنای واقعی کلمه دست به «ساختارشکنی مثبت» زد و در حوزه ارتباطی، تاسیساتی بنا نهاد که نه تنها مسبوق به سابقه نبود بلکه دستمایه الگوبرداری برخی نهادها و دستگاههای مهم حاکمیتی و دولتی شد؟ او دکتر عباسعلی کدخدایی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود که در مدت نزدیک به 13 سال در این نهاد و در مسئولیت‌های مختلف(ازعضویت به عنوان حقوقدان، معاون اجرایی، سخنگو و قائم‌مقامی دبیر شورای نگهبان) منشاء اثر شد و سرانجام به خواست و اراده مسئولیت سخنگویی را نپذیرفت.

او برای آشتی شورای نگهبان با جامعه به جای انتظار در دفتر کار خود، بی‌ملاحظه و داوطلبانه به سراغ رسانه‌ها رفت و در اثبات اراده خود در پیشبرد برنامه‌ها و تکریم خبرنگاران در دوره او یکی از مجهزترین سالن‌های وِیژه نشست خبری با رسانه‌ها تدارک شد؛ پاسخگویی تلفنی به پرسش‌های خبرنگاران با وجود برپایی منظم جلسات(دسترسی آسان)، اختصاص زمان برای بازدید از تحریریه رسانه‌ها در مناسبت‌های مختلف و بالخصوص حضور فعال سخنگو در شبکه‌های اجتماعی با هدف ارتقای هر چه بیشتر ارتباطات بی‌واسطه و میزبانی گعده‌های دوستانه با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها(مشورت پذیری) از دیگر سلوک مدیریتی و مسئولیتی او در این زمینه بشمار می‌رود.

از آغازین روز تصدی مسئولیت سخنگویی شورای نگهبان توسط آقای کدخدایی که به عنوان خبرنگار افتخار حضور در نشست‌های خبری شورای نگهبان را داشتم، روحیه «منعطف» و به دور از تصلب و«همزبان شدن» با خبرنگاران به جای تحمیل جایگاه سازمانی بر رسانه‌ها را از جمله عوامل اصلی موفقیت او و همراهی رسانه‌ها با شورای نگهبان می‌دانم؛ اساساً او با سلوک رفتاری خاص خود(تلفیق اخلاق و علم) و در فن سخنگویی «صاحب سبک» و در خوشرفتاری و گشاده‌رویی ماندگار شد.

صبح یکی از روزها و در مسیر پیاده‌‌رو به مقصد ساختمان شورای نگهبان به منظور شرکت در نشست خبری، ناگهان خودرویی در جهت موافق توقف کرد و از من خواست تا سوار ماشین شوم، از آنجا که به داخل خودرو دید کافی نداشتم با احتیاط جلوتر رفتم و به یکباره متوجه شدم که آقای کدخدایی داخل خودرو هستند... برایم در آن شرایط زمانی که یک خبرنگار تازه‌کار بودم این رفتار و منش و قدرشناسی سخنگو انگیزه مضاعف ایجاد کرد و موجب تداوم دوستی شد.

اکنون من جای آقای اژه‌ای رئیس محترم قوه قضائیه بودم بدون فوت وقت از آقای کدخدایی برای پذیرش مسئولیت سخنگویی قوه قضائیه دعوت می‌کردم؛ او معمار نوین شورای نگهبان در حوزه ارتباطی است و چه بسا در صورت پذیرش این مسئولیت، می‌تواند نظام رسانه‌ای و ارتباطی دستگاه عریض و طویل قضایی را که ماموریت خطیر اجرای سند تحول قضایی(مردم محور) را دنبال می‌کند، سامان بخشد. ضمن این که کرسی استاد تمام او در حوزه حقوق بین‌الملل منجر به گشایش، توسعه و تعمیق پنجره دیپلماسی دستگاه قضایی با جهان خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست در شورای نگهبان تایید شد

آیت‌الله خاتمی: نیروهای مسلح بازوهای پرتوان ملت هستند

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

پربازدید ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد